wandelen met chronische pijn

Wandelen met chronische bekkenpijn

Wandelen, ik ben er dol op. Ik prijs me gelukkig dat ik nog kan wandelen ondanks mijn chronische bekkenpijn. Sterker nog, met mijn bekkenpijn is wandelen één van de prettigste activiteiten om te doen. Het helpt tegen de pijn in mijn onderrug en het stijve gevoel. Natuurlijk blijft ook bij wandelen doseren het magische woord. 

Chronische bekkenpijn

Sinds 4 jaar heb ik te maken met bekkenpijn. Dit begon tijdens mijn zwangerschap met bekkeninstabiliteit. De bevalling resulteerde in een licht beschadigde en daarna overspannen bekkenbodem.  Ik moest leren omgaan met chronische pijn. Wandelen doe ik sinds dien heel veel. Het is een lichte activiteit die heel veel goeds doet voor het lichaam. Met chronische pijn moet je activiteiten altijd doseren. Doseren is bij wandelen makkelijk.

Wandelen met chronische bekkenpijn

Wanneer je te maken hebt met bekkeninstabiliteit of chronische bekkenpijn, kun je vaak niet meteen lang bewegen. Opbouwen is dan belangrijk. Met wandelen is dit heel goed mogelijk. Het kan wanneer je maar wilt, zo lang je maar wilt. Na een bevalling kun je starten met 5 minuten per dag. Dit lijkt te verwaarlozen. Maar, tel er eens elke week 5 minuten bij op. Dan zit je in een maand op 20 minuten. Dat begint er meer op te lijken. In het boek Pijn en het brein kun je meer lezen over verantwoord opbouwen van activiteiten. Dit boek heeft mij veel motivatie gegeven om meer te gaan wandelen met mijn chronische bekkenpijn.

Waarom is wandelen zo goed?

Met chronische pijn is bewegen soms lastig. Te veel bewegen geeft pijn, maar niet bewegen uiteindelijk ook. Als je niet beweegt worden je spieren slapper en gaat je conditie achteruit. Voor omgaan met chronische pijn is mentale kracht nodig. Bij weinig beweging gaat ook je mentale fitheid achteruit en wordt het zwaarder te pijn te dragen. De conclusie is duidelijk, bewegen is goed voor je. Bij veel chronische pijn patiënten gaat de mate van bewegen erg op en neer. Je voelt motivatie, gaat bewegen en meteen over je grenzen. Je krijgt veel pijn, bewegen lukt niet, je ben terug bij af. Door elke dag of week een vaste afstand of tijd te wandelen, kun je deze ‘op-en-neer’ beweging wegnemen. Elke dag een kleine wandeling, passend bij jouw mogelijkheden geeft houvast en stabiliteit. Bij wandelen gebruik je veel spieren, met name je beenspieren. Die worden langzaam sterker. Je traint ook je conditie. Wandelen doet een mens goed.

Wandelen in de regen

Wel belangrijk, wandelen kan altijd. Houd je aan je eigen plan. Ook als het regent! In Nederland doe je er verstandig aan je activiteiten niet te laten afhangen van het weer. Besluit hoe vaak en hoe lang je wilt wandelen, en doe dit. Zorg voor een goede regenjas en waterdichte schoenen. Laat de regen je niet tegen houden. Ik heb zelf de regel dat ik alleen staak, als het gevaarlijk is buiten. In principe is dit alleen bij ijzel of storm. Storm en ijzel heb je maar een paar dagen per jaar, dus dit is geen belemmering. Inmiddels heb ik opgebouwd en kan ik zonder problemen 40 minuten flink wandelen. Ik heb een vaste route die ik loop en een podcast die ik luister. Ik wandel deze route minimaal 3 keer per week. 

Stel doelen

Om jezelf te motiveren is het soms handig om doelen te stellen. Ik gebruik daar zelf een fitbit voor. Deze meet mijn stappen, het aantal trappen dat ik neem, de verbruikte calorieën en mijn hartslag. Je kunt zelf je doel instellen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen op 5000 stappen per dag. En dan toewerken naar de aanbevolen 10.000 stappen per dag. Je telt dan ook je beweging in huis of wanneer je bijvoorbeeld boodschappen doet of de kinderen uit school haalt. Dit motiveert om elke dag voldoende te bewegen. Ook kun je bijvoorbeeld je partner vragen je aan te moedigen bij het halen van je doelen. Hij of zij kan dan elke avond vragen of het gelukt is. Je moet het zelf doen, maar hulp maakt het makkelijker. Omgaan met pijn is al zwaar genoeg.
 

Blijf lief voor jezelf

Zoals ik al zei, hebben veel mensen met chronische pijn de neiging om te snel te veel te willen. Ik ook. Dus blijf lief voor jezelf en blijf luisteren naar je lijf. Voel je dat je een te hoog doel hebt gesteld, pas het dan aan. Het is jouw lijf, jouw leven en jouw doel. Jij voelt wat goed voor je is en of je een smoesje verzint, of dat je je lijf echt overvraagt. Je kunt niet in één week opbouwen. Het heeft tijd nodig. En af en toe zul je een terugval hebben. Heb er vertrouwen in dat je terugval weer over gaat. Pak wat rust, doe een stapje terug en vervolg je opbouwschema. Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Meer lezen? Klik hieronder:

Chronische Pijn? Lees dit boek!

Chronische bekkenpijn, gaat dat nog over?

Neem een kijkje op mijn bekkenpijn pagina

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

1 reactie op “Wandelen met chronische bekkenpijn”

  1. Pingback: Boekentip: Inspiratie om meer te bewegen - Schrijfmeeuw

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *