Slechte gewoontes en vermoeidheid (Chronische Pijn – Blog #7)

Slechte gewoontes en vermoeidheid

Slechte gewoontes en vermoeidheid, het gaat hand in hand. Het is crisis, ik word overvraagd. De vermoeidheid slaat toe. Ik zie ze terugkomen, mijn slechte gewoontes. De gewoontes waarmee ik een neerwaartse spiraal in gang zet. Ik moet de slechte gewoontes weer stoppen, voor mezelf zorgen. Juist nu! Anders wordt de vermoeidheid alleen maar erger.

Slechte gewoontes afleren

Het frustrerende is, dit zijn slechte gewoontes die ik al had afgeleerd. Het afleren van deze slechte gewoontes heeft me jaren gekost. Ze steken weer de kop op. Door de huidige crisis word ik overvraagd en raak ik vermoeid. Ik was net aan het genieten van het feit dat allebei mijn kinderen op school zaten. Dat gaf tijd en rust. Nu is de school dicht. Mijn man werkt, dus de opvang van de kinderen komt grotendeels op mijn bordje. Ik doe dit vanzelfsprekend met liefde, maar de zelfzorg schiet er volledig bij in. Zoals bij praktisch alle ouders op dit moment. 

Vermoeidheid

We zitten nu ruim twee weken thuis met zijn allen. Ik begin vermoeid te raken, de reserves zijn op. Ik probeer iedere dag wel te bewegen, en even aan yoga te doen. Maar rusten is er niet bij. Ik zou vroeg naar bed moeten gaan, maar juist ‘s avonds geniet ik even van de rust. Het is het welbekende patroon. Het is te druk, ik ben moe, ik blijf ‘s avonds juist op de bank hangen. Te laat naar bed, te vroeg op. Ik ga snacken, pak een wijntje.

De crisis als excuus

Het is crisis, dus we mogen onszelf wel even verwennen.
Het is crisis, dus ik mag wel chips.
Het is crisis, dus ik verdien chocola.
Het is crisis, dus ik mag wel een wijntje (of twee).
Het is crisis, dus het is logisch dat mijn oefeningen niet lukken.
Het is crisis, dus… vul maar in.
 

Mild en sterk tegelijk

Natuurlijk moet je tijdens een crisis mild blijven voor jezelf. Laat sommige ballen maar vallen. Maar: niet de belangrijkste ballen!!! Zelfzorg is belangrijk. Juist nu heb ik zelfzorg nodig. En een zo fit mogelijk lijf. En moet ik de mogelijkheden zien, en benutten! Hoezo kan ik niet 20 minuten per dag vrij maken voor lichte krachttraining? Hoezo eet ik opeens chips? Is alcohol opeens wél gezond nu? NEE!

Roep jezelf tot de orde

Ik roep mezelf tot de orde. Ik moet direct stoppen met die slechte gewoontes. De neerwaartse spiraal is al gestart, die moet ik nu doorbreken, anders raak ik alleen maar vermoeider. Dus dat doe ik. Met moeite hoor, dat wel. En ik blijf ook mild. Ik mag heus wel een keer wat chips, of één wijntje. Maar net als voor de crisis, bijvoorbeeld twee keer per maand. Niet drie keer per week. Ik weet dat het slecht is voor mijn lijf, en me juist energie kost. Niet op het moment zelf, maar de volgende dag. 

Leven in het hier en nu

In mijn vorige blog schreef ik over leven in het hier en nu. Dat is echt verstandig in een crisis. Behalve voor slechte gewoontes. Die zijn in het hier en nu namelijk altijd iets té fijn. Leven in het hier en nu moet geen excuus worden voor slecht gedrag. Slechte gewoontes zorgen namelijk voor méér zorgen in de morgen. We noemen ze niet voor niets slecht!

Hoe gaat het met jou? Welke slechte gewoontes steken bij jou meteen de kop op? Kun je ermee stoppen? Zet hem op!

Meer lezen? Klik hieronder:

Blog #6: Leven in het hier en nu

Chronische Pijn? Lees dit boek!

GezondheidGezondheid

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

2 reacties op “Slechte gewoontes en vermoeidheid (Chronische Pijn – Blog #7)”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *