Mijn valkuil, ik wil te veel en te snel (Chronische pijn – Blog #2)

Ik ben nog amper begonnen en ik trap alweer in mijn valkuil. Ik wil te snel en te veel. En met chronische pijn resulteert dat in teleurstelling. Een rustige opbouw van activiteiten is noodzakelijk. Meer gaan bewegen, maar op een verantwoorde manier. Ik weet het wel, maar ik doe het niet. 

Chronische pijn en motivatie

Sinds ik chronische pijn heb worstel ik met de ups en downs. perioden van geen motivatie, zwaarte. Maar ook perioden van te veel motivatie. Nu zul je denken, wat is er mis met te veel motivatie? Motivatie is toch altijd goed? Niet bij chronische pijn. Bij te veel motivatie, wil ik te veel en te snel. Ik ga dan te hard van start en krijg dan weer veel pijn. Je raadt het, daarmee verdwijnt de motivatie weer. Dan denk ik: “Zie je wel, het lukt me niet.”

Opbouw van activiteiten

Ik trap meteen weer in deze valkuil. Ik wil pijnvrij worden. Ik weet dat ik meer kracht en conditie moet opbouwen om dit te bereiken. Dus ik plan meteen drie keer per week sportschool in.  In de sportschool doe ik niet het minimale, maar het maximale. Ik wil immers vooruitgang! Na 1 week voel ik het al, ik doe het weer. Te veel, te snel. Tijd om mijn favoriete boek ‘Pijn en het brein er bij te pakken. Hierin staat hoe ik een schema maak voor een gezonde opbouw van activiteiten. 

Een doel stellen

Het boek vraagt natuurlijk direct om een doel te stellen. Zonder concreet doel weet je niet welke activiteiten je wilt opbouwen. Mijn doel is pijnvrij worden. Maar wat is dat eigenlijk? Hoe zie ik dat voor me? Mijn bekkenbodem blijft beschadigd. Dat probleem verdwijnt niet. Wat ik wil, is zo fit en sterk worden dat mijn bekken geen klachten meer geeft. En vooral geen klachten bij normale activiteiten. Wandelen, auto rijden, koken, schrijven, een dagje uit. Om precies te weten hoe fit ik daarvoor moet worden, moet ik te zijner tijd maar weer eens de bekkenfysiotherapeut raadplegen. Ik start met een kleiner doel. Twee keer per week een vaste fitness routine doen, zonder napijn. 

Niet alles tegelijk

Ik vind dit moeilijk, één klein doel stellen per keer. Ik wil zo graag van de pijn af, dat ik nog steeds de neiging heb om alles tegelijk te doen. Ik wil ook gezonder eten, minder koffie drinken, beter slapen, vaker yoga doen. Ik wil al mijn gewoonten in één keer veranderen. Dat is natuurlijk onmogelijk. Dus ik ga nu echt proberen het stapje voor stapje te doen. Stap 1, een sportroutine. En stap 1 van stap 1, meten wat ik nu aan kan. En zoals in het boek beschreven, daar dan 20% af halen om een succesvolle start te maken. 

Slechte dagen

Het boek beschrijft de methode voor de opbouw van activiteiten. Het is de bedoeling dat ik een routine start, die ook haalbaar is op slechte dagen. Een slechte dag is dan geen reden om van de planning af te wijken. En misschien nog belangrijker, ik moet me op goede dagen ook aan het plan houden! Geloof het of niet, dat vind ik nog moeilijker. Om in de sportschool niet alles te geven als ik me goed voel. Ik ga mijn best doen. Nee, ik ga het DOEN. 
 

Meer lezen? Klik hieronder:

Chronische pijn – Blog #3: Meer bewegen, meer pijn. En nu?

Chronische pijn – Blog #1: Pijnvrij worden, kan ik dat? Ik ga er voor!

Chronische Pijn? Lees dit boek!

Bekkenpijn: mijn ervaring

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

1 reactie op “Mijn valkuil, ik wil te veel en te snel (Chronische pijn – Blog #2)”

  1. Pingback: Meer bewegen, meer pijn. En nu? (Chronische Pijn - Blog #3) - Schrijfmeeuw

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *