Mijn ochtendroutine voor een goede start (Chronische Pijn – Blog #13)

ochtendroutine chronische pijn

Mijn ochtendroutine is zo belangrijk voor een goede start van de dag. Zowel als moeder als chronische pijn patiënt. De dag starten op mijn eigen tempo. Sinds ik chronische pijn heb, ben ik op zoek naar goede gewoonten om de dagen makkelijker te maken. Deze ochtendroutine werkt voor mij, mijn bekken kan rustig in beweging komen en daar heb ik de hele dag profijt van. 

Ochtendroutine

Om 6.00 uur gaat de wekker. Ik stap uit bed en loop direct naar de badkamer. Ik wil de andere leden van het gezin niet wakker maken. In de badkamer ligt mijn kleding al klaar. Aankleden, plens water in het gezicht, naar beneden. Ik zet meteen een gezellig muziekje aan op Spotify. Verwarming aan, koffie zetten. Terwijl de koffie loopt leg ik mijn yogamat klaar en pak ik mijn schrift.

Motivatie

Als de koffie is doorgelopen ga ik op de bank zitten. Ik begin met een motivatie filmpje op YouTube. Ik zoek bijvoorbeeld naar “Tony Robbins 5min”. Dan kies ik een titel die me aanspreekt op dat moment. Ik drink koffie en luister naar de speech. Dit helpt me om met de juiste mindset aan de dag te beginnen. Ik deed voorheen 5 minuten meditatie. Maar ik vind dat te stil, ik luister ‘s morgens liever naar een fijne stem. Welke stem dat voor jou is, moet je natuurlijk zelf ontdekken. Mijn favorieten zijn Tony Robbins, Jim Rohn en Oprah. Eén advies: Laat je niet opjutten, de bedoeling is inspiratie. Niet het gevoel dat je harder moet werken. Ik weet dat veel moeders en chronische pijn patiënten deze blog zullen lezen. Het gaat om de juiste focus en zorgen voor jezelf, en toch iedere dag een betere versie van jezelf worden. 

 

Schrijven

Na de koffie pak ik mijn schrift. Ik schrijf de datum bovenaan de bladzijde en begin gewoon te schrijven. Ik schrijf alles op wat er in mijn gedachten speelt. Het hoeft geen mooi verhaal te zijn, het is meer therapeutisch. Gedachten mogen er zijn, schrijven helpt ze te ordenen. Als je het moeilijk vindt om in het wilde weg te schrijven, kun je ook een dagboek kopen met quotes en vragen, dat geeft houvast. Ik ben begonnen met het Vertellis Chapters dagboek. Toen dat vol was ben ik pas in een blanco schrift begonnen. Er is geen goed of fout, het gaat er om wat werkt voor JOU!

Yoga

Na het schrijven doe ik yoga. Ik zoek wederom op YouTube naar een fijne sessie. “Morning yoga 10min”. Ik vind de ochtendroutine van Yoga with Kassandra heel fijn. Ook dit is proberen en kijken wat werkt voor jou tijdens jouw ochtendroutine.

 

Bewegen

Na de yoga komt mijn favoriete onderdeel. De hartslag omhoog. Energie om echt te beginnen aan de dag. Inmiddels is het 7.00 uur, boven klinken kindervoetjes en het wordt tijd voor het ochtendritueel van het hele gezin: aankleden, ontbijten en naar school. Mijn lijf is wakker, mijn hoofd op orde en alles wat ik nodig heb is een energy boost. Ik ga dansen! Ik heb een playlist met heerlijke nummers en kies er één uit, en dan ga ik een paar minuten dansend door de kamer. Zo rustig of wild als mijn lijf op dat moment wilt. Ik zing mee met het nummer. Ik ben klaar voor de dag!

Gezin

Voor mij werkt dit heel goed. Het is wel belangrijk om te zeggen dat mijn kinderen inmiddels 6 en 4 zijn. Ze worden niet meer heel vroeg wakker. De jongste soms om 6 uur, maar dan is het de taak van mijn man om hem tot 7 uur boven te houden. Anders lukt deze routine mij niet. Veel ouders zouden graag ‘s morgens een uurtje voor zichzelf hebben, maar als je kids al om 5 uur wakker zijn is dit moeilijk. Dan kun je aan je partner vragen om te helpen. Kan dat niet, dan is het soms ook accepteren dat dit niet iedere ochtend lukt. Focus dan op het doel, meer rust in de ochtend. Kun je daar ook iets van bereiken als je kind al wel wakker is? En onthoud, het is een fase. Op hun 18e slapen ze vast wel uit. Toch?

Miracle Morning

Het is ook goed te noemen waar mijn inspiratie voor deze ochtendroutine vandaan komt. Het boek Miracle Morning van Hal Elrod. Heel inspirerend. Ik heb wel gemerkt dat het  belangrijk is dat de focus legt op jouw eigen doelen. Je hoeft niet per se een vaste routine te volgen. Kies wat voor jou werkt, en pas het aan zodra het niet (meer) werkt. Schrijven, lezen, bewegen, koffie of yoga. Jij bepaalt. Het gaat er om dat JIJ je beter voelt na je routine. Of die routine nu 3 minuten duurt of een uur. En misschien wil jij geen ochtendroutine, maar een avondroutine. Experimenteer en leer jezelf kennen. Zodat jij je iedere dag goed kan voelen!

De grootste uitdaging

Ten slotte wil ik nog één belangrijk onderdeel van mijn routine aanstippen. Het succes van mijn ochtendroutine begint eigenlijk ‘s avonds. Als ik niet genoeg slaap, lukt het niet om op te staan als de wekker om 6.00 uur gaat. Mijn lijf heeft ook voldoende (lees: 8 uur) nachtrust nodig. Dus ik bepaal ‘s avonds gedeeltelijk hoe ik me de volgende dag zal voelen. Op tijd naar bed is een vereiste. Als ik om 6.00 uur ‘s morgens 8 uur geslapen wil hebben, moet ik dus om 22.00 in slaap ZIJN. De opoffering voor deze routine zit in de avond. Ik kijk geen TV, spreek niet af in de avond. Ik leg de kinderen op bed, en maak mezelf dat meteen klaar voor de nacht. Om 20.30 uur kruip ik al in bed en zet een luisterboek aan. Dan kunnen de lichten al uit en kan mijn lijf ontspannen. Vóór 21.30 uur stopt het boek, en ga ik slapen. Dit is belangrijk: voldoende slaap staat voor mij altijd op nummer één. 

Liefs Marieke

Meer lezen? Klik hieronder:

Een Miracle Morning, kan ik dat?

Yoga bij pijn in het bekken en de lage rug

Niks missen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Hieronder de (affiliate) links naar de boeken die ik noem, en nog twee voorbeelden van dagboeken om je meer houvast te geven als je wilt schrijven.

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

2 reacties op “Mijn ochtendroutine voor een goede start (Chronische Pijn – Blog #13)”

  1. En wat denk je van een koude douche (30 tellen tot een minuut).
    Ik ben het aan het uitproberen. Brrr.

    PS Ik plaatste linkje via het boek dat ik lees (zie zijkant blog) naar jou review over dat boek.

    1. Pfoeh een koude douche, daar word ik niet meteen enthousiast van haha. Al hoor ik vaker dat het goed schijnt te zijn. Wat is jouw ervaring inmiddels? Groetjes Marieke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *