Hardlopen met bekkenpijn (Chronische Pijn – Blog #14)

Hardlopen bekkenpijn

Dat ik ooit zou schrijven over hardlopen met bekkenpijn. Dat had ik niet verwacht. Maar vlak na de 5e verjaardag van de jongste, is het zover. Ik heb stukjes hard gelopen! Ik zeg liever joggen, want echt hard gaat het niet. Maar het begin is er. En nog beter, ik lag erna niet op bed te creperen van de pijn. Wauw! Een mijlpaal.

Hardlopen met bekkenpijn

Het is niet vanzelfsprekend, hardlopen met chronische bekkenpijn. Bij hardlopen moet het bekken hard werken, dus een sterke core en getrainde spieren zijn noodzakelijk. Ik loop al ruim 5 jaar met bekkenklachten. Dankzij therapie heb ik mijn lijf goed leren kennen. Ik doe dagelijks lichte krachtoefeningen en yoga. Ook wandel ik veel en probeer ik iedere dag de 10.000 stappen te halen. Dat het hardlopen nu gelukt is, komt dus niet uit de lucht vallen.

Opbouwen

Wandelen is heel belangrijk voor mij. Ik wandel liefst drie keer per week mijn vaste route van ruim 3 kilometer. Dit lijkt weinig, maar in het begin was 10 minuten wandelen al te veel. Dat deze afstand nu zonder problemen lukt en zelfs lekker voelt voor mijn lijf, is heerlijk. Ik wil mezelf echter blijven uitdagen. En ik wil me weer echt fit voelen. Daarom heb ik besloten het hardlopen een kans te geven.

Buiten sporten

Waarom niet gewoon op de hometrainer in de sportschool? Is dat niet veiliger voor het bekken? Daar ben ik wel mee gestart, maar lang zitten nog steeds het zwaarst voor mijn bekken. En bij fietsen, je raadt het al, zit je. Dus dat is toch niet zo fijn als het klinkt. Ook zijn de sportscholen alweer dicht door de lockdown. Ten slotte ben ik graag buiten. De natuur is zo fijn. Reden genoeg om het hardlopen een kans te willen geven.

Beginnen met hardlopen

Hoe ben ik dan begonnen? Allereerst door veel te wandelen, zodat mijn lijf kon wennen aan de belasting. Eerst had ik nog napijn van wandelen, die is nu weg bij mijn rondje van 3 km. Ik heb ook nieuwe schoenen gekocht, goede hardloopschoenen met veel demping. Dat wandelt ook heerlijk moet ik zeggen. Hieronder als voorbeeld een link (aff.) naar de schoenen die ik heb. Ik zou je aanraden te wachten tot de winkels open zijn om te passen. Ze moeten wel goed zitten! Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Trainingsschema

Ten slotte heb ik me ingelezen over hardlopen en een trainingsschema voor beginners uitgezocht. Het is een schema voor 5 kilometer, maar ik pas hem gewoon aan naar 3km. En met een rustigere start. Ik weet inmiddels dat zelfs het ‘Absolute Beginner’ schema te hoog gegrepen is voor mijn lijf. met Dus ik start niet met 2 minuten wandelen – 1 minuut hardlopen, maar 6 minuten wandelen en 1 minuut hardlopen. De basis is dat het opbouwend is. En dat ik ben gestart! Ik hoef er niet snel te komen, als er maar vooruitgang is.

 

Goed gevoel

Waarom is dit zo’n mijlpaal? Het voelt ZO goed. Dat hardlopen weer lukt geeft me het gevoel dat mijn lijf weer mee doet, weer een beetje normaal is. Ik wil gewoon weer ‘normale’ dingen kunnen doen. Achter mijn kinderen aan rennen zonder napijn is er daar één van. Ook helpt het in deze lockdown. Het gevoel dat ik toch iets bereik. Dat ik vooruitgang boek. Hoe klein ook, niet weer stilstaan, of een terugval. Ik wil VOORuit! 

Meer lezen? Klik hieronder:

Elke dag Pizza? Het moederschap tijdens de lockdown

Wandelen met chronische bekkenpijn 

Yoga bij pijn in het bekken en de lage rug

Geen blogs missen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

1 reactie op “Hardlopen met bekkenpijn (Chronische Pijn – Blog #14)”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *