Fit blijven! Ook in de winter en zonder sportschool

Fit blijven in de winter
Fit blijven is belangrijk. Maar wat als je niet dol bent op de sportschool en in de winter de neiging hebt binnen te blijven? Ik heb de oplossing gevonden. Deze methode is niet altijd fijn, maar wel doelgericht. Ik doe waar mogelijk, alles lopend of op de fiets. Altijd een dagelijkse portie beweging!

Fit blijven zonder sportschool

Ik kan me voorstellen dat je nu eerst denkt, wat is er mis met de sportschool? Helemaal niets natuurlijk. Alleen ik heb er niet veel mee. Ik vind een groepsles af en toe leuk, maar fitness vind ik saai en ik word niet blij van de fitnesszaal. Veel mensen, geen buitenlucht, fel licht. Ook heb ik altijd het gevoel dat ik relatief veel tijd kwijt ben voor even sporten. De groepslessen zijn wel leuk, maar omdat je aan tijden vast zit niet altijd efficiënt in te plannen. Omdat ik wegens lichamelijke klachten ‘s avonds te moe ben om te sporten, moet ik ‘s morgens groepslessen doen en dan is ook het aanbod kleiner. Dus ik ben op zoek ben gegaan naar andere manieren om fit te blijven. Mijn fitheid moet niet alleen komen van die paar groepslessen.

Fit blijven in de winter

En waarom heb ik het specifiek over fit blijven in de winter? Omdat ik het zelf in de lente en zomer veel makkelijker vind. Het is lang licht en warm. Het weer nodigt uit voor een ochtendwandeling of een avondwandeling. Je stapt sneller op de fiets om ergens heen te gaan. Je gaat zwemmen of met de kinderen naar een speeltuin. Bij lekker weer kost het mij geen moeite om actief te zijn. In de winter is dat een ander verhaal. Het is koud en donker. Een avondwandeling als de kinderen slapen doe ik dan simpelweg niet meer. En wanneer het regent en ik thuis zeg “kom we fietsen naar de speeltuin” krijg ik vreemde blikken toegeworpen. Zo werkt het nou eenmaal. Dus hoe blijf ik dan fit in de winter?

Lopen en fietsen

Het is simpel, als iets op de fiets op lopend kan, moet je het niet met de auto doen. Dit doe ik al een jaar. Ik vind 30 minuten de grens, en het moet veilig zijn. Bij onweer, zware windstoten, sneeuw of ijzel ga ik niet fietsen. Maar eerlijk, echt slecht weer is het dus bijna nooit! Bij regen trek je een regenjas aan. Bij wind moet je harder trappen. Dat is zelfs fijn, meer fitheid in dezelfde tijd! Ook een groot voordeel, dat wandelen en fietsen altijd goed is. Ook voor ouderen of tijdens de zwangerschap. Ook bij chronische pijn is het vaak goed mogelijk, dus voor mij geldt dat het ook op slechte dagen goed voor me is.

Zorg dat het moet

Een hele belangrijke factor, is zorgen dat je jezelf verplicht de deur uit te gaan. Wij hebben bewust geen tweede auto. Mijn man gaat met de auto naar zijn werk, dus ik heb geen auto voor de deur. Als het moet, kan ik die lenen van mijn moeder of schoonouders. Dat vergt een actie en doe ik alleen als het echt nodig is. Ik heb schoolgaande kinderen, dat is ook handig. Iedere dag moet ik ze naar school of de opvang brengen. En natuurlijk ophalen. Al twee beweegmomenten op een dag. Kleine boodschappen doe ik altijd lopend. Alle feesten en partijen in onze woonplaats bezoeken wij op de fiets. De vrijdagfrietavond bij mijn moeder, op de fiets. Naar zwemles, op de fiets. Cursus in Utrecht, op de fiets. En bij lekker weer, dan fiets ik vaak een stukje om, weer 10 minuten te pakken! 

De afspraak met jezelf

Het belangrijkste van alles, is dat je het doet voor jezelf. Maak een afspraak met jezelf, sta er achter en houd je er aan. Beloon jezelf als dat lukt. Ik draag zelf een Fitbit om mijn activiteiten te meten. Mijn doel is 10.000 stappen per dag en 30 minuten actief. Actief wordt gemeten bij een hartslag van 100 slagen per minuut of hoger. Dat bereik je al met stevig wandelen. Wanneer ik overdag voldoende heb bewogen, mag ik van mezelf ‘s avonds op de bank ploffen. Doel niet behaald? Dan moet ik thuis bewegen. Ik heb een crosstrainer staan, maar vaak genoeg doe ik gewoon muziek aan en dans door de kamer. Maar het liefst plof ik op de bank, die beloning is een goede motivatie om mijn doel te behalen voordat het avond is.

Waarom moet ik fit zijn?

Deze vraag moet je voor jezelf kunnen beantwoorden. Anders houd je het niet vol. Ook als het regent moet je de motivatie voelen en op die fiets stappen. Mijn persoonlijke motivatie is het onder controle houden van mijn bekkenpijn. Tijdens  de revalidatie heb ik een bepaalde kracht en conditie opgebouwd, dit heeft de pijn verminderd. Ik kan weer heel veel. Dit mag ik niet laten versloffen! Ook niet als ik me even zielig voel. Bewegen houd je gezond. Het vermindert stress, zorgt voor betere slaap en vermindert de kans op veel ziektes en aandoeningen. Op thuisarts vind je meer informatie over gezond bewegen. Ik denk echter dat je de feiten al kent. Het gaat dus om het vinden van de juiste motivatie in jezelf waarom jij het ook echt wilt! Jij hebt misschien geen dagelijkse pijn zoals ik. Maar je leest deze blog, heb je stiekem van binnen een andere goede reden om meer te willen bewegen? Zet hem op!

Andere vormen van bewegen

Natuurlijk zijn er meer manieren om bewegen in te bouwen in je dagelijkse leven. YouTube staat vol met Yoga video’s, korte trainingen en 7-minute work outs. Ik doe deze ook regelmatig, maar merk dat het meer discipline vergt om dit vol te houden. Als ik op de fiets moet om mijn kinderen weg te brengen, vergt dat geen mentale kracht. Het moet gebeuren, dus ik doe het. Daarom werkt het wandelen en fietsen goed voor mij. Ook zorgt het ervoor dat ik meer buiten ben, wat voor ieder mens gezond is. Zoek wat voor jou past, en blijf niet iets proberen wat niet werkt. Ik zou willen dat ik graag aan fitness doe en #fitgirl ben, maar het is het niet voor mij. Het kost te veel mentale kracht. En elke week dezelfde groepslessen werkt ook niet, want mijn lijf wil en kan niet elke dag hetzelfde. Dus een vaste basis van bewegen en daarbij soms wat extra’s, dat werkt voor mij. Er zijn vele wegen die naar fitheid leiden, vind ook je eigen weg.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

2 reacties op “Fit blijven! Ook in de winter en zonder sportschool”

  1. Goed verhaal Marieke! Zowel inhoudelijk als zeg maar ”schrijftechnisch”. Volgens mij heb je een nieuwe roeping gevonden. Succes met het vervolg!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *