De situatie accepteren (Chronische Pijn – Blog #5)

situatie accepteren

De situatie accepteren. Heel toepasselijk in deze tijd van de coronacrisis. Ironisch genoeg was ik hier vorige week al volop mee bezig. Niet om de coronacrisis te accepteren, die was er nog niet. Wel om mijn chronische pijn te accepteren.

Pijn accepteren

In mijn vorige blog (#4) schreef ik dat ik de pijn nog niet kon accepteren. Ik kreeg daar reacties op. Dat ik vocht tegen de situatie, en dat acceptatie belangrijk is. In eerste instantie was ik geïrriteerd. Ik had toch duidelijk geschreven dat ik nog niet klaar was om te accepteren?! Ik heb gelukkig geleerd om verder te denken. Als iemand de moeite neemt je een reactie te geven, zit er meestal nuttige informatie bij. Ik ben in bad gaan liggen en heb de reacties op me laten inwerken. Waarom ben ik zo tegen accepteren? Waarom voelt dat voor mij zo slecht?

Accepteren en veranderen

Ik zocht op spotify een podcast op over accepteren. Luisterend besefte ik het: Ik zie accepteren als opgeven. Als passiviteit. Daar ben ik allergisch voor. Is accepteren hetzelfde als opgeven? Natuurlijk niet. Dat zit alleen in mijn hoofd. Ik kan leren de situatie te accepteren, en vanuit acceptatie te veranderen. 

Wat is accepteren?

Ik sta nu open voor het accepteren van de situatie. Ik heb chronische bekkenpijn. Maar hoe doe je dat, pijn accepteren? Ik zoek tips. Zoals altijd is er op Google heel veel informatie te vinden. Op veel websites staat: accepteren kun je leren. Dat is goed nieuws. De meest genoemde manier is met ACT: Acceptance and Commitment Therapy. De situatie accepteren en van daaruit investeren in dingen die belangrijk is.

De accepteren

Ik was bezig met accepteren van de chronische pijn, toen opeens de coronacrisis begon. Ik wilde fitter worden, mijn studie online marketing afmaken en bloggen. Nu zit ik thuis met twee kinderen en ben ik juf mama. Dit is ingrijpend. Mijn hele planning ligt overhoop. Van veel tijd voor zelfzorg, naar geen vrije tijd. 24/7 het hele gezin thuis. Als je het dan hebt over een situatie accepteren..! Ik werd direct extreem getest in mijn vermogen tot acceptatie.

De situatie accepteren

Wonder boven wonder: Het lukt me. Ik blijf kalm, schakel snel en voel direct de acceptatie. Ik heb net geleerd dat verzetten geen zin heeft. Vechten kost slechts energie. Accepteer de situatie. En investeer van daaruit wat echt belangrijk is. Ja, in thuis quarantaine is vervelend. Ja, veel mensen krijgen problemen. Ik kan daar niks aan veranderen door er tegen te vechten. Investeer in wat wel kan en belangrijk is. Ik kan een dagschema maken voor het gezin, mijn kinderen onderwijs geven. Zorgen dat er tijd overblijft voor mij. En onszelf de tijd gunnen om even aan de situatie te wennen. Schakelen kost tijd, neem die tijd. 
 

Trots

Ik voel men trots. De situatie is heel vervelend. Ik voel angst voor de corona. Dat ik ziek word, of mijn familie en vrienden. Maar de angst neemt niet de overhand. Ik doe wat ik kan doen. Ik bedenk elke dag waar ik wel dankbaar voor ben. En besef me dat deze situatie niet blijvend is, niets is blijvend. Hoe vaak in mijn leven zal ik mijn kinderen zelf les geven? Wellicht nooit meer. Dat schijnt een ander licht op de situatie. Het voelt opeens uniek, en bijzonder. Dat maakt het accepteren een stuk makkelijker. 

Hoe nu verder?

Het is natuurlijk niet alleen rozengeur en maneschijn. Het is nu dag 4 van de thuis scholing. Mijn lijf is moe en begint al te protesteren. Hoe ga ik mijn lijf fit houden en een terugval voorkomen. Dat moet ik nog bedenken, een mooi onderwerp voor een volgende blog! 

Liefs Marieke

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

2 reacties op “De situatie accepteren (Chronische Pijn – Blog #5)”

  1. Hoi Marieke,
    Ik kwam op je blog en heb je posts teruggelezen. Heel herkenbaar en wat fijn dat je hier open over schrijft. Ik heb bekkenpijn aan mijn bevalling overgehouden. In de afgelopen 10 maanden ook veel ups en downs en die acceptatie is inderdaad nogal een ding. Iedere dag loop ik wel weer tegen een muur, vandaag nog toen ik dacht dat ik wel even wat onkruid kon schoffelen 10 minuten. Weer plat daarna. Wat mij heeft geholpen (en hier nog steeds mee helpt dagelijks) is de headspace app, als je een abonnement neemt kun je de pain management cursus volgen. Het is in het Engels maar echt heel goed! Het helpt om je relatie met de pijn te verbeteren. Het zijn volgens mij 30 lessen van 15 min.
    Verder kan ik het boek heal pelvic pain van Amy stein ook aanraden (sorry, weer Engels). Daar staat een duidelijk stappenplan in om beweging op te bouwen. Switch van fysio heeft mij ook goed gedaan, ik ben nu een hele andere patiënt dan 10 maanden geleden toen mijn hulpvraag was om überhaupt ooit weer te lopen. Fijn een frisse start en blik! Ieder heeft toch weer net ietsje andere tips.
    M.

    1. Hoi Monique,
      bedankt voor je reactie. En het blijft fijn om herkenning te vinden, ook voor mij.
      Bedankt voor de tips! Ik ken het boek nog niet, ik ga het meteen bestellen. Ik ben dol op lezen en Engels is gelukkig geen probleem 🙂
      Ik heb zelf heel veel gehad aan het boek pijn en het brein, maar die blog heb je wellicht ook al gelezen 🙂
      Veel succes met het blijven omgaan met de pijn. Als je nog meer interessant dingen tegen komt, ik hoor het heel graag! Iedere nieuwe tip geeft me nieuwe inzichten.
      Bedankt, en ik hoop ook dat de huidige crisis niet te veel impact op je heeft!
      Liefs, Marieke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *