Chronische Pijn

Chronische Pijn? Lees dit boek!

Pijn en het Brein

Wil je jouw chronische pijn ook graag begrijpen? Dan is dit boek een echte aanrader. Pijn en het brein is geschreven voor iedereen met chronische pijnklachten. Het boek bevat wetenschappelijke verklaringen en twee zelfmanagementmethodes. 

Ook wanneer je al gestart bent met fysiotherapie of revalidatie kan de informatie in dit boek veel bijdragen aan je herstel. 

Chronische pijn

Chronische pijn wordt regelmatig bestempeld als medisch onvoldoende verklaarbaar. Mensen met aandoeningen als fibromyalgie of chronisch vermoeidheidssyndroom kunnen ook baat hebben bij het lezen van dit boek. Wanneer je inzicht krijgt in de rol van het brein bij het ervaren van pijn, kan dat een hele last van je schouders zijn. Kennis van de rol van jouw brein kan helpen in het omgaan met jouw pijn. 

Definitie van Chronische Pijn

Wat is de definitie van chronische pijn? De auteurs van het boek Pijn en het Brein geven als betekenis alle pijn die langer blijft bestaan dan je zou verwachten op grond van de termijn waarin herstel normaal gesproken plaatsvindt. Deze definitie is belangrijk, want ik wil niet suggereren dat je brein alle pijn kan maken of wegnemen. Daar zou ik veel mensen met chronische pijn tekort mee doen. Ik denk wel dat als je de invloed van je brein begrijpt, dat altijd kan helpen bij het omgaan met de pijn. Jij zelf weet het beste wat op jouw pijn van toepassing is.

Leven met chronische pijn

Het hebben van chronische pijn kan heel veel impact hebben op je leven, ik spreek helaas uit ervaring. Na een zware zwangerschap met bekkeninstabiliteit en een turbo bevalling loop ik al vier jaar met bekkenpijn. Deze pijn had al weg ‘moeten’ zijn en kan dus als chronisch bestemd worden. Wanhopig ben ik op zoek gegaan naar behandelingen die mijn pijn konden verminderen. 

De psycholoog

Naast de lichamelijke behandeling door twee fysiotherapeuten ben ik ook door de huisarts verwezen naar de psycholoog. Als werkende jonge moeder met twee kleine kinderen was het leven immers ook druk. Stress kan een grote impact hebben op de gezondheid. De psycholoog raadde mij dit boek aan. Het gaan begrijpen hoe de stress in mijn leven mijn pijn waarschijnlijk grotendeels kon verklaren, zou helpen bij mijn revalidatie. Psychologie magazine geeft Pijn en het Brein ook als boekentip.

Zonder brein geen pijn

Ik lees het boek en leer heel veel. Te veel openbaringen om op te noemen. De belangrijkste boodschap is: de rol van het brein is heel groot wanneer je praat over het ervaren van pijn. Pijn blijkt altijd een interpretatie van je brein te zijn. Zonder brein dus geen pijn. Het boek omschrijft veel voorbeelden waaruit dit blijkt. Het bekendste voorbeeld is fantoompijn, wanneer mensen nog pijn ervaren in een geamputeerd lichaamsdeel. Ook kennen we allemaal wel verhalen van ernstig gewonde mensen die vertellen geen pijn te hebben gevoeld direct na hun verwonding. Wanneer je moet overleven kan het brein de pijn tijdelijk uitschakelen zodat je kunt functioneren. Ik vind het fascinerend. 

Mijn bekkenpijn

Ik ben blij dat ik het begin te begrijpen. Mijn brein denkt nog steeds dat mijn bekken beschermd moet worden en laat mij daarom nog pijn ervaren. Het bericht dat de bescherming niet meer nodig is, is gewoon nog niet aangekomen. Die gedachte is veel minder eng dan het idee dat ik pijn heb omdat mijn bekken voor altijd beschadigd is. 

Centrale Sensitisatie

Hoofdstuk vier van het boek gaat over centrale sensitisatie. Dit wordt uitgelegd als verhoogde waakzaamheid van het alarmsysteem in het lichaam. Wanneer je lichaam in gevaar is, worden er allerhande processen in werking gezet om je te beschermen. Een daarvan is het ervaren van pijn. Door de pijn zul je ander gedrag vertonen. Ik neem als voorbeeld het kneuzen van je voet. De pijn die je dan voelt zal er voor zorgen dat je de voet minder belast. Daardoor krijgt je voet tijd om te herstellen. Bij chronische pijn kan het zijn dat de alarmbellen die aangeven dat de voet beschadigd is niet uit gaan, terwijl de voet al hersteld is. Je blijft pijn ervaren, terwijl er geen weefselschade meer is. Het vuur is gedoofd, maar het brandalarm blijft loeien. Dat kan dus ook in mijn bekken het geval zijn.

Negatieve spiraal

Het probleem wordt vaak erger door een negatieve spiraal. Pijn zorgt dat je minder gaat bewegen, waardoor je minder fit wordt. Bij een slechte conditie word je minder belastbaar, ervaar je meer pijn, ga je nog minder bewegen en ga zo maar door. Deze kennis is fijn, maar ook confronterend. Is dit voor altijd? Gelukkig, op pagina 69 staan de verlossende woorden, het proces is omkeerbaar!

Zelfmanagement bij chronische pijn

Het beste deel van het boek Pijn en het Brein begint wat mij betreft op pagina 107: Zelfmanagement bij chronische pijn. In hoofdstuk een tot en met zes heb ik kunnen lezen hoe het lichaam pijn genereert en hoe chronische pijn verklaard kan worden. Allemaal leuk en aardig, maar ik heb natuurlijk vooral behoefte aan een oplossing. Die geeft het boek ook. Heel netjes, duidelijk en uitgebreid worden twee zelfmanagementmethoden beschreven.

Opbouwen

De eerste is geleidelijke opbouw van activiteiten, de tweede opbouw van reserves. De beschreven problemen herken ik direct. Het ‘luisteren’ naar mijn pijn en dus minder actief worden en te veel rusten. Te veel doen op goede dagen, en daarmee slechte dagen over mezelf afroepen. De auteurs weten duidelijk waar ze het over hebben. Dat geeft mij het vertrouwen dat deze zelfmanagementmethoden wel eens kunnen werken voor mij.

Opwaartse spiraal

Ik heb goed nieuws. Ik heb een goede reden om dit boek aan te raden. Ik heb het zelf een tijd geleden gelezen en kan uit ervaring spreken: dit werkt voor mij! Zelfmanagement is een lange weg. Revalidatie vergt veel discipline en doorzettingsvermogen, maar het heeft mij een opwaartse spiraal opgeleverd! Zes maanden geleden was ik nauwelijks belastbaar. Sporten was geen optie, tien minuten lopen was al te veel. Actief zijn lukte maximaal twee uur achter elkaar en ‘s avonds had ik altijd pijn. Ik was uitgeput. En nu? Ik doe drie keer per week lichte krachttraining, kan met gemak 40 minuten stevig wandelen en ik durf weer een dagje uit te gaan!

Kwaliteit van leven

Mijn kwaliteit van leven is enorm verbeterd. Nu ik echt fitter word merk ik ook dat ik steeds grotere stappen kan maken. Nog even en ik kan de marathon lopen! In theorie dan. In de praktijk heb ik daar natuurlijk geen zin in. Ik ga liever een dagje naar de Efteling met mijn nieuwe zelf. Maar het idee dat ik het zou kunnen als ik het zou willen, daar gaat het mij om.

Wil jij ook een opwaartse spiraal? Lees dit boek! (aff. link)

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

6 reacties op “Chronische Pijn? Lees dit boek!”

  1. Pingback: Mijn valkuil, ik wil te veel en te snel (Chronische pijn - Blog #2) - Schrijfmeeuw

  2. Pingback: Meer bewegen, meer pijn. En nu? (Chronische Pijn - Blog #3) - Schrijfmeeuw

  3. Pingback: Angst voor bewegen (Chronische Pijn - Blog #4) - Schrijfmeeuw

  4. Pingback: Boekentip: Inspiratie om meer te bewegen - Schrijfmeeuw

  5. Pingback: De bekkenbodem, dit moet je weten! - Schrijfmeeuw

  6. Pingback: Bekkenpijn: Mijn ervaring - Schrijfmeeuw

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *