motivatie bewegen boekentip

Boekentip: Inspiratie om meer te bewegen

Chronische pijn hebben en een boek gaan lezen over hardlopen. Erger nog, over het lopen van marathons. Hoezo is dat motiverend is voor mij als chronische pijn patiënt? Simpel. Chronische pijn hebben maakt mij geen ander mens. Ook ik heb nog steeds last van ‘geen zin hebben’. 

Net als vroeger, toen ik gewoon kon sporten. Pijn of geen pijn, jezelf motiveren is soms moeilijk. Annemerel de Jongh schrijft in haar boek ‘Ik heb geen zin’ over trainen voor een marathon. Dat lijkt voor gezonde mensen net zo onhaalbaar, als gewoon sporten dat lijkt voor chronische pijn patiënten. Als zij zich kan motiveren een marathon te lopen, moet voor mij een lichte fitness routine ook haalbaar zijn toch?!

Gezonde mensen hebben ook pijn

Tijdens het lezen van ‘Ik heb geen zin’ realiseer ik me direct iets heel belangrijks. Gezonde mensen zijn ook niet altijd fit en pijnvrij. Zij hebben ook last van moe zijn, gebrek aan motivatie, blessures, tegenslagen. Zoals altijd lijken wij mensen veel op elkaar, in welke situatie we ook zitten. Soms ben ik gefrustreerd en denk ik “als ik gezond zou zijn, zou ik makkelijk drie keer per week sporten”. Ik weet dat dit niet waar is. Ik was heel lang gezond, maar had toen vaak geen zin, of andere prioriteiten. Ik waardeerde mijn gezondheid niet. Ik was niet mijn meest fitte zelf.

Wat kan ik?

Dat brengt me tot de volgende vraag: Wat kan ik? En hoe vaak verwar ik niet kunnen met niet willen? Kan ik het echt altijd niet, of wil ik het vaak ook niet. Zoals om 06.00 uur opstaan om yoga te doen? Dit zou gezond zijn, maar om 06.00 uur heb ik nog geen zin. In mijn Chronische Pijn Blog kun je lezen hoe ik worstel met het opbouwen van mijn activiteiten. Soms heb ik veel motivatie, soms weinig. Het is verhelderend om te lezen dat Annemerel ook regelmatig geen motivatie heeft. Dat het trainen haar ook vaak moeite kost. Dat houdt me scherp. Ik ben nog steeds gewoon een mens. Met lichamelijke beperkingen, en geestelijke.

Wat wil ik?

De volgende vraag: Wat wil ik? Ik wil de beste versie van mezelf worden. Uiteindelijk zal ik daar voor moeten trainen, zoals fanatieke hardlopers trainen voor een hele of halve marathon. Zij hebben discipline nodig, ik ook. Er is wel één groot verschil. Zij kunnen tijdens trainingen een runner’s high ervaren. Dit maakt dat trainingen gemakkelijker aanvoelen en een euforisch gevoel geven. Dat lukt mij niet met 30 minuten wandelen en 10 squats. Dat is ook precies wat ik als chronische pijn patiënt mis, dat lekkere ‘ik-heb-gesport’ gevoel.

Wat voelt goed?

Dan is dus de vraag: Wat voelt goed? Als Annemerel gaat hardlopen voor een goed gevoel, moet ik ook iets kunnen bedenken. Iets dat bijdraagt aan mijn gezondheid én een goed gevoel geeft. Wandelen doet dat, maar alleen als ik het in de natuur doe. Ik lees in het runner’s high artikel dat er voor beginnende sporters meer manieren zijn om een goed gevoel te krijgen: samen sporten en muziek luisteren. Ik heb drie haalbare actiepunten voor mezelf: Wandelen in de natuur, wandelen mét iemand, muziek luisteren tijdens de oefeningen.

Pre-Menstrueel Syndroom

Wat me ook raakt, is dat Annemerel schrijft over Pre-Menstrueel Syndroom (PMS). Soms vergeet ik dat ‘gezonde’ vrouwen daar ook gewoon last van hebben. Ik had daar ook al last van voordat ik bekkenpijn kreeg. Dit maakt het volhouden van trainingen soms ook moeilijk. Iets wat op sommige dagen goed lukt, gaat tijdens de PMS fase opeens moeilijk. Het bijhouden van je cyclus is daarvoor heel belangrijk. Je kunt je trainingsschema er dan op aanpassen. Lieve vrouwen, blijf mild voor jezelf.

Lijst met motiverende dingen

Op pagina 210 staat een inspirerend lijstje van Annemerel. 57 dingen die haar motiveren. Een mooi voorbeeld hoe je jezelf kunt helpen motivatie te vinden. Er zijn altijd dingen die je motiveren. Schrijf ze op voor de momenten dat je het even niet meer weet. Ik start meteen met mijn dit-motiveert-mij-lijstje: Opzwepende muziek, zon, mijn yogamat zien liggen, lachen met mijn kinderen. Wat motiveert jou? 

Dit boek motiveert

Mijn conclusie: Dit is een inspirerend en motiverend boek, voor iederen! De ondertitel ‘Inspirerende loopverhalen om je van de bank naar de deur te krijgen’ klopt wat mij betreft helemaal. Dat ik buiten niet hardloop, maar wandel, doet er niet zoveel toe. Het gaat er uiteindelijk om dat je opstaat en gaat. Je moet in staat zijn jezelf te motiveren, ongeacht welk doel je wilt bereiken. Annemerel, bedankt.

Heb jij een doel voor ogen: Lezen maar! Zet hem op!

Meer lezen? Klik hieronder:

Chronische Pijn? Lees dit boek

Chronische Pijn Blog #1: Pijnvrij worden, kan ik dat? Ik ga ervoor!

Wandelen met Chronische bekkenpijn

Bezoek mijn Bekkenpijn Pagina

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

1 reactie op “Boekentip: Inspiratie om meer te bewegen”

  1. Pingback: Een Miracle Morning, kan ik dat? - Schrijfmeeuw

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *