Bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap, dit moet je weten!

Veel vrouwen hebben tijdens en na de zwangerschap last van bekkeninstabiliteit. Ook ik zat met 20 weken zwangerschap bij de verloskundige met pijn in de onderrug. Ze stuurde me door naar een goede bekkenfysiotherapeut die kon testen of de bekkenpijn door bekkeninstabiliteit werd veroorzaakt. Dit bleek het geval. Ik ben toen oefeningen gaan doen en heb veel geleerd over het bekken.

Hieronder vind je meer informatie over bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap; oorzaken, testen en diagnose, waar je pijn voelt en welke behandelingen er zijn. Of klik hier om meer te lezen over mijn persoonlijke ervaring met bekkenpijn tijdens en na mijn zwangerschap.

Oorzaken bekkeninstabiliteit

Waardoor ontstaat bekkeninstabiliteit? Dit kan bij zowel mannen als vrouwen ontstaan door bijvoorbeeld een ongeval. De meest voorkomende vorm van bekkeninstabiliteit is echter tijdens een zwangerschap. Dit gebeurt onder invloed van hormonen. Het hormoon Relaxine is zeer waarschijnlijk de boosdoener. De banden van het bekken worden slapper en het bekken beweeglijker. Hierdoor kan pijn ontstaan in de banden, spieren en gewrichten. Dit is heel nuttig; de baby kan hierdoor bij de bevalling makkelijker door het geboortekanaal. Gelukkig hebben niet alle zwangere vrouwen last van bekkeninstabiliteit door hun soepele bekken. 

Factoren voor bekkeninstabiliteit

Waarom hebben sommige vrouwen dan wel last van bekkeninstabiliteit? Dat blijft moeilijk te zeggen, omdat er veel factoren zijn die invloed hebben op je lijf en de ervaring van pijn. De kracht van je spieren speelt een grote rol, of je goed kan ontspannen, hoeveel druk er op je ligt. Zaken als werkstress of de zorg voor kleine kinderen kunnen veel stress veroorzaken. Ten slotte kan het zijn dat je bekken bij eerdere bevallingen al beschadigd is en je daardoor tijdens een volgende zwangerschap ‘opeens’ last hebt van bekkeninstabiliteit.

Symptomen bekkeninstabiliteit

Bekkenpijn kan op verschillende plekken gevoeld worden. Veel vrouwen voelen bekkeninstabiliteit als pijn in de onderrug, bij de SI-gewrichten. Pijn aan het stuitje wordt ook vaak gevoeld, of juist pijn aan het schaambeen. Ik zelf heb vooral pijn aan mijn onderrug en stuitje. Ik voel een constante zeurende pijn. Bij bewegen treedt soms een stekende pijn op. Iets simpels als lopen is dan bijna onmogelijk. De onderstaande Youtube video van gezondheidspleinTV geeft een goed overzicht over waar je bekkenpijn kunt voelen:

Testen op bekkeninstabiliteit 

Wanneer je pijn ervaart in rug, bekken of benen tijdens je zwangerschap, is het altijd raadzaam dit te bespreken met je verloskundige. Zij kan helpen een gespecialiseerde bekkenfysiotherapeut te vinden die kan testen of je last hebt van bekkeninstabiliteit. Testen op instabiliteit kan op een paar hele simpele manieren, ook als je zwanger bent. Hier hoef je niet bang voor te zijn.

De volgende video van Rost Therapy toont een voorbeeld van een simpele test op bekkeninstabiliteit.

Rost Therapy

Cecile Rost is een belangrijke naam wanneer het gaat over bekkeninstabiliteit. Zij heeft zelf te maken gehad met bekkenproblemen tijdens haar zwangerschap en heeft haar ervaring en kennis gebruikt voor het ontwikkelen van haar Rost Therapy. Haar behandeling is gericht op een actieve aanpak van bekkenpijn. Haar boek ‘bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap’ is een echte aanrader als je zelf met bekkenpijn te maken hebt. Ook haar app ‘Rost moves Mamas‘ geeft veel praktische tips voor dagelijkse bewegingen tijdens en na je zwangerschap.

Behandelingen bekkeninstabiliteit

Wanneer bekkeninstabiliteit is vastgesteld is een ding zeker, je moet aan de bak. Je hebt zelf veel invloed op het verloop van de bekkenproblemen en hoeveel hinder je ondervindt in het dagelijkse leven. Hoe beter je jouw lijf en bekken leert kennen, hoe beter je het probleem kunt managen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat weet de gemiddelde zwangere vrouw over het bekken? Het is een complex geheel van weefsels. Je kunt dus alle hulp gebruiken die er is. De meest logische behandeling is bij een gespecialiseerde bekkenfysiotherapeut. Let goed op, niet iedere fysiotherapeut die veel met het bekken bezig is, is hierin ook echt opgeleid! Op de website www.defysiotherapeut.com/zoek-fysiotherapeut kun je een bekkenfysiotherapeut bij jou in de buurt vinden. Aanvullend op fysiotherapie hebben sommige vrouwen baat bij Osteopathie en lichte vormen van yoga.

Bekkeninstabiliteit en werken

Als je je afvraagt of blijven werken je bekkenproblemen erger maakt, kan je de verloskundige of bekkenfysiotherapeut om advies vragen. Soms kun je met simpele aanpassingen op de werkvloer gewoon aan de slag blijven. Hierbij kun je denken aan een zit-sta bureau, oefeningen, een zitbal of bijvoorbeeld een rustige ruimte met een fijne relaxstoel om gedurende de werkdag goed te kunnen ontspannen. Welke mogelijkheden er zijn zul je moeten bespreken met je werkgever. Wanneer je gedeeltelijk ziek bent wegens je bekkeninstabiliteit, kan de bedrijfsarts hier ook een rol in spelen.

Oefeningen bij bekkeninstabiliteit

Een gespecialiseerde bekkenfysiotherapeut kan je tijdens en na je zwangerschap vertellen welke oefeningen goed zijn. De oefeningen zijn gericht op het versterken van je stabiliteit. Hiervoor gebruik je buikspieren, rugspieren en beenspieren. Daarnaast kan het goed leren aanspannen en ontspannen van je bekkenbodemspieren een belangrijk onderdeel zijn. Naast specifieke oefeningen is het belangrijk goed te letten op je houding en manier van bewegen. Wil je zelf al wat oefeningen proberen, dan kun je op YouTube ook al oefeningen vinden. Let wel op, schakel bij bekkenpijn altijd professionele hulp in zodat je het probleem niet erger maakt. Lukken bewegingen en oefeningen die je uit hebt gekozen zonder pijn tijdens of na de oefening, dan is blijven bewegen in principe altijd goed. Voor je spieren geldt immers, “Use it or lose it!” 

Gezonde voeding

Wanneer je oefeningen gaat doen, is het verstandig ook goed op je voeding te letten. Spieren hebben eiwitten nodig, zorg dat je die voldoende binnen krijgt. Tijdens je zwangerschap kan je verloskundige je adviseren over gezonde voeding. De bekkenfysiotherapeut heeft hier ook basiskennis van. Bespreek dit, baadt het niet dan schaadt het niet. Vanzelfsprekend is het ook verstandig op je gewicht te letten bij bekkeninstabiliteit. Hoe zwaarder je bent, hoe meer je het bekken belast. Tijdens en na een zwangerschap is dit niet altijd makkelijk. Je lijf verandert en heeft vaak extra voeding nodig voor de baby of borstvoeding. Denk je dat je gezonder zou kunnen eten maar weet je niet hoe? Bespreek dit dan bijvoorbeeld met je verloskundige of huisarts. Vaak is er meer hulp beschikbaar dan je denkt. Of kijk op betrouwbare sites als thuisarts voor meer informatie.

De psychologische kant van pijn

Het is belangrijk dat je begripvol blijft naar jezelf. Pijn is vervelend en kan je dagelijkse leven behoorlijk beïnvloeden. Je hebt niet gevraagd om bekkeninstabiliteit, en juist in de fase met kleine kinderen heb je een gezond en fit lijf nodig. Je wilt kunnen genieten, en door de pijn lukt dat minder of niet. Bekkeninstabiliteit wordt nog regelmatig bestempeld als modeziekte. Dit is heel neerbuigend naar degenen die er dagelijks mee te maken hebben. Blijf lief voor jezelf en vraag hulp aan de mensen die echt dicht bij je staan. Heb je soms last van een depressieve stemming, probeer dan mensen te vinden die dit begrijpen. Dat kan veel steun geven, weet ik uit eigen ervaring.

De rol van je brein

Pijn is makkelijker te dragen wanneer je je goed voelt. Begrijpen hoe pijn verwerkt wordt in je brein kan helpen. Als je bang wordt om steeds minder te kunnen en door de bekkeninstabiliteit in een rolstoel te belanden, wordt de pijn mogelijk groter dan nodig. Ook kan stress en spanning een negatieve impact hebben op je bekkenbodemspieren en nog meer pijn veroorzaken. Bekkeninstabiliteit is goed te behandelen en met de juiste oefeningen kunnen de meeste vrouwen heel goed blijven functioneren. Vaak verdwijnt de pijn na de zwangerschap zelfs volledig. Wil je de pijn beter begrijpen, dan is het boek “Pijn en het Brein” een echte aanrader (Link hieronder, aff.). Ik kreeg dit aangeraden van zowel mijn huisarts als mijn psycholoog. Lees meer in mijn artikel over chronische pijn

Wat kun je zelf doen?

Zelf loop ik al vier jaar met bekkenpijn als gevolg van mijn zwangerschap en bevalling. Ik heb hierdoor veel gelezen, gepraat en voor mezelf uitgevonden wat wel en niet werkt. Dit is voor iedere vrouw anders, maar een ding hebben we allemaal gemeen. Sterkere spieren geven meer stabiliteit en daarmee een lagere kans op bekkenpijn. Daarom is het bij bekkenpijn heel belangrijk om de juiste acties te ondernemen. De pijn is een nieuwe ervaring voor je, dat vraagt om aanpassingen en een nieuw evenwicht. Hoe beter je jezelf leert kennen en de pijn leert begrijpen, hoe makkelijker je ermee kan omgaan. Ook jij!

Praktische adviezen 

  • Blijf in beweging, maar doseer je activiteiten.
  • Leer goed ontspannen
  • Focus op wat wel gaat, in plaats van wat niet gaat.
  • Zoek een goede bekkenfysiotherapeut.
  • Praat met familie en naaste vrienden over je pijn, dan kunnen ze helpen.
  • Leer luisteren naar je lichaam!
  • Heb je moeite met accepteren dat je niet meer alles kunt of maakt de pijn je angstig, praat met je huisarts over psychologische ondersteuning.
  • Zorg voor een goede nachtrust (waar mogelijk).
  • Let op je voeding, geef je lijf wat het nodig heeft.

Bekkeninstabiliteit na de zwangerschap

Houd je na je zwangerschap last van bekkenpijn, zoek dan opnieuw je bekkenfysiotherapeut op. Ik heb daar zelf te lang mee gewacht waardoor mijn probleem juist erger is geworden. Mijn bekkenbodem was overspannen geraakt. Dus zorg voor jezelf, je bent geen aansteller! Accepteer dat je pijn hebt en zoek hulp. Des te sneller heb je de pijn onder controle en kun je weer volop genieten van je gezin, je familie, vrienden en werk. Ik heb na 4 jaar nog steeds problemen met mijn bekkenbodem, maar het gaat al veel beter dankzij de oefeningen van Amy Stein. Lees hierover in mijn blog “Bekkenpijn genezen? Dit boek gaf mij weer hoop“.

Meer lezen? Bestel het boek van Cecile Rost of Amy Stein (links hieronder, aff.) of klik op één van onderstaande blogs.

Meer lezen, ga dan naar:

Bekkenpijn: mijn ervaring

De bekkenbodem, dit moet je weten

Mijn bekkenpijn pagina

Chronische Pijn blog #1: Pijnvrij worden, kan ik dat? Ik ga er voor!

BoekenBoeken
Bekkeninstabiliteit

Ik blog wekelijks over mijn leven met chronische bekkenpijn. Open, eerlijk en positief. Niks missen? Schrijf je in voor mijn wekelijkse nieuwsbrief!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

2 reacties op “Bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap, dit moet je weten!”

  1. Pingback: De bekkenbodem, dit moet je weten! - Schrijfmeeuw

  2. Pingback: Bekkenpijn: Mijn ervaring - Schrijfmeeuw

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *