Behandeling bekkenpijn: kies de therapie die bij jou past!

Je hebt bekkenpijn, en nu? Welke behandelingen kun je kiezen? Ik heb zelf al jaren ervaring met bekkenklachten. Ik heb al meerdere behandelingen geprobeerd. Toen ik bekkeninstabiliteit kreeg tijdens mijn zwangerschap, had ik geen idee dat er verschillende behandelingen voor bekkenpijn  bestonden. Ik ben geen arts, maar een ervaringsdeskundige. Hieronder omschrijf ik mogelijke behandelingen bij bekkenpijn. Het is aan jou om de juiste keuze voor jezelf te maken. Doe dit altijd in overleg met een huisarts of andere specialist.

Bekkenfysiotherapie

Bekkenfysiotherapie ligt het meest voor de hand bij bekkenklachten. Een bekkenfysiotherapeut is er voor mensen met problemen in het  bekken, de lage rug of bekkenbodem. De bekkenfysiotherapeut heeft een speciale opleiding gevolgd en is een goed beginpunt bij bekkenpijn. Zelf heb ik er ook twee bezocht in de afgelopen jaren. Ze hebben me goed geholpen bij het leren kennen van mijn bekken en oorzaken van de pijn. Ik vond wel dat de nadruk lag op inspanning. Ontspanning werd te weinig benadrukt in mijn ervaring.

Rost Therapy

Cecile Rost ontwikkelde een speciale therapie voor bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap. Zij heeft een actieve benadering en biedt een specifieke opleiding voor fysiotherapeuten. Zij heeft ook een boek geschreven waarin je alles vindt over het bekken, hoe je met je bekkenpijn kunt omgaan en welke oefeningen je thuis kunt uitvoeren. Ik heb veel aan dit boek gehad en ik doe de oefeningen nog steeds regelmatig. Hieronder staat een link, neem eens een kijkje (aff.)

Osteopathie

Toen ik bleef rondlopen met bekkenklachten ruim een jaar na mijn bevalling, werd ik door andere moeders getipt om naar een osteopaat te gaan. Een osteopaat heeft een andere benadering. Het lichaam wordt als één geheel gezien. Weefsels staan met elkaar in verbinding, en klachten op één plek staan dus in verbinding met andere plekken in je lichaam. Bij mij geeft osteopathie veel verlichting als de bekkenpijn weer ondraaglijk is. Het nadeel vind ik dat het symptomen weg neemt, maar de oorzaak niet. De combinatie van fysiotherapie voor inspanning, en osteopathie voor ontspanning werkt voor mij goed. De behandeling is zacht en ontspannend. Lees in een andere blog meer over mijn ervaring met osteopathie.

Yoga bij bekkenpijn

Is yoga een behandeling? Ik zie het wel zo. Het is een behandeling die ik mezelf geef. Het is aandacht hebben voor mijn lijf en mijn pijn leren voelen. Met de juiste stretches kan ik zelf veel spanning wegnemen. Meer informatie hierover lees je in mijn artikel “Yoga bij bekkenpijn”. Ik zweer erbij.

Revalidatiecentrum

Revalidatie klinkt altijd erg heftig. Toen het bij mij voor het eerst genoemd werd schrok ik er van. Uiteindelijk begrijp ik dat het simpel gezegd betekent dat je volledig focust op je lijf en herstel, en hierbij verschillende disciplines samenvoegt. Het is erg fijn als dit op één plek gebeurt. Dit is erg intensief. Of dit nodig is, is dus afhankelijk van de ernst van de klachten. Voor meer informatie kun je eens kijken op de website van het Spine en Joint Centre of advies vragen aan je huisarts.

Chiropractie

De chiropractor is er voor de behandeling van het zenuw-spier-skeletstelsel bij alle leeftijden. Chiropractie richt zich op het opheffen van blokkades en het herstellen van verstoorde bewegingsfuncties. Bij chiropractie worden vaak zachte technieken gecombineerd met het zogenaamde ‘kraken’. Ik heb dit zelf (nog) niet geprobeerd, ik vind ‘kraken’ altijd een beetje eng kllinken, dus ik koos voor de ‘zachtere’ osteopathie. Ik hoor echter goede verhalen over de chiropractor bij pijn in de rug.

Body stress release

Pijn in het lijf geeft spanning. Je past je houding aan om je lijf te ontlasten, en spieren verkrampen soms. Ontspannen met pijn is vaak moeilijk. Mogelijk zet de spanning zich vast in je lijf. Bij body stress release wordt die vastgezette spanning losgelaten. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar er wel positieve verhalen over gehoord. Een genoemd voordeel van deze behandeling is dat je volledig aangekleed mag blijven. Wanneer je het onprettig vindt om in je ondergoed te liggen, is dit dus mogelijk een goede optie voor jou.

Psycholoog

Naast deze fysieke behandelingen moet het effect van mentale spanning op je bekkenpijn niet onderschat worden. Stress is op zichzelf iets nuttigs. Langdurige stress geeft echter te veel spanning en zet zich vaak vast in je lijf. Regelmatig in de vorm van pijn. Zo ook bij bekkenpijn. Heb je last van bekkenpijn, onderzoek dan ook je mentale gesteldheid. De pijn kan angst geven of zorgen, die de pijn weer erger maken. Ook hiervoor kun je overleggen met je huisarts. Ik zelf bleek ook veel stress te hebben met als gevolg een overspannen en verzuurde bekkenbodem.

Ontspan

Ik hoop je hiermee een idee gegeven te hebben van de mogelijke behandelingen bij bekkenpijn. Luister naar je eigen lijf en overleg met je huisarts of verloskundige over de mogelijkheden. Het één sluit het ander niet uit, behandelingen kunnen elkaar ook aanvullen. Zolang het goed voelt voor jou. Gun jezelf ook tijd, ruimte en ontspanning. Ik sta er zelf van te kijken hoe goed mijn lijf reageert op een dagelijkse wandeling en kwartiertje yoga. Gewoon even de tijd nemen en voelen hoe het met mijn lijf gaat. En luisteren. Na 5 jaar bekkenpijn heb ik mijn lijf goed leren kennen. Ik voel wanneer het wil bewegen, of juist even zitten of liggen. Ik moet vooral nog leren om het ook te doen.

Succes. En als je een behandeling kent die nog in dit rijtje mist, dan hoor ik dat graag! 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *