Angst vermijden

Angst vermijden of juist niet? Mijn Tips!

Ik worstel er vaak mee. Ik voel een angst en moet dan beslissen wat ik er mee doe. Ga ik de angst vermijden en mezelf stress besparen? Of de angst niet vermijden en mezelf er juist mee confronteren. Wat is goed voor mij?

Wat is angst?

De eerste vraag is natuurlijk, wat  versta ik onder angst. In dit artikel doel ik op dagelijkse situaties die ik onprettig vind, of zelfs eng. Situaties die ik graag vermijd. Een hele natuurlijke reactie. Mijn coping mechanisme. Bijvoorbeeld het aangaan van een conflict, in het donker naar buiten, een spin vangen of dat spannende telefoontje plegen. Voor iedereen ontstaat angst in andere situaties en is de angst van verschillend formaat. Denk maar eens na over welke situaties jij spannend, angstig of onprettig vindt. 

Angst is nuttig

Angst is op zichzelf heel nuttig. Het heeft drie belangrijke functies: Beschermen, adviseren en voorbereiden. Als je in het bos een beer tegen komt, is angst een heel nuttige emotie. Het maakt je alert en zorgt voor de bekende vecht-, vlucht- of bevriesreactie. Wanneer je vuur ziet, weet je brein dat het heet is. Het zal je onbewust adviseren het niet aan te raken. De voorbereidende rol van angst speelt bijvoorbeeld mee als je voor een groep moet spreken. De angst bereidt je voor op wat komen gaat en maakt je scherp. Bij een gezonde mate van angst maakt dit je alert en zorgt ervoor dat je goed presteert.

Angst vermijden

Angst is dus nuttig. Waarom wil je het dan soms vermijden? Als angst te groot en onprettig wordt, kun je zogenaamd vermijdingsgedrag gaan vertonen om jezelf in veiligheid te brengen. Je vermijdt de situatie waardoor de angst minder wordt en je je weer goed voelt. In lichte vorm is dit geen probleem, maar wat als je bij te veel simpele dingen angst gaat voelen en alles wilt vermijden? Dan heeft dat enorme impact op je leven en functioneren. Je kunt dan spreken van een angststoornis.

Angststoornis door overspanning

Angst vermijden moet je dus met mate doen. Niets vermijden is echter ook niet goed, dan kun je overspannen raken. Dit is de tweestrijd waar ik me vaak in bevind. Van nature vind ik dat ik angsten moet overwinnen, doorzetten, niet zeuren maar doen. Dat doorduwen heeft me overspanning opgeleverd. Hierdoor werden de angsten juist erger. Ik moest leren om weer mild te zijn voor mezelf. Ik hoef niet altijd sterk te zijn, ik mag mezelf beschermen tegen stress door angst. Ik hoef niet alle angsten nu direct op te lossen. Het mag ook later, in kleinere stapjes, of helemaal niet. Mijn angst, hoe ironisch, is nu dat ik te mild ben voor mezelf. Hoe zorg ik nu dat ik niet alle angst ga vermijden met als reden ‘ik ben lief voor mezelf’. 

Reële angst

Over dit dilemma heb ik veel gesproken met mijn psycholoog. Hoe bepaal ik nou of ik de angst mag vermijden. Je zou denken dat je eerst moet bepalen of een angst reëel is of niet, maar ik vind dat zelf niet zo belangrijk. Het angstgevoel is er toch. Neem bijvoorbeeld mijn angst voor spinnen. Ik weet dat deze angst (in Nederland) volkomen irreëel is. Het belemmert mij echter helemaal niet, ik laat mijn man gewoon heel vaak mijn spinnen-vang-held zijn. Ik lig er niet wakker van. Laat mij lekker bang zijn voor spinnen. Ik ga echt geen stress hebben om die angst te overwinnen.

Wat levert de overwinning me op

De belangrijkste vraag die ik geleerd heb mezelf te stellen is ‘Wat levert de angst overwinnen mij op?’. Oftewel, in welke mate belemmert deze angst me? Dat vind ik veel relevanter. Een goed voorbeeld hierbij is mijn angst voor conflicten. Ik wil altijd de lieve vrede bewaren, ik kan niet tegen ruzie. Als iemand boos op mij is lig ik daar wel wakker van. Aardig zijn is natuurlijk een goede eigenschap, maar wanneer je daardoor je eigen grenzen niet durft aan te geven, gaat het te ver. Dan gaat het je dus belemmeren. Dit is een angst die ik wil overwinnen. Ik wil het altijd durven aangeven als iets me niet bevalt. Dan kan ik zelf beslissen of ik het zeg en het me een mogelijk conflict waard is. Dan bepaalt de angst dat in ieder geval niet.

Kleine stapjes

Stap 1 is dus bepalen óf je een angst wilt overwinnen. Die keuze is aan jou! Het is jouw leven, jouw angst, jouw stress. Een angst overwinnen is stressvol, dus kies zorgvuldig. Pak niet al je angsten tegelijk aan, en doe het stapje voor stapje. Kleine stapjes kunnen je positieve ervaringen geven. Voor mijn conflict-angst is dat het opzoeken van kleine onenigheden. Niet meteen zware gesprekken over grote onderwerpen. Kleine conflicten om te leren dat ik daar niet dood aan ga en dat de wereld door blijft draaien. Oefening baart kunst. 

De positieve kant van angst

Vergeet ook niet de positieve kant van je angst te belichten. Dat ik angst heb voor conflicten is niet altijd verkeerd. Het maakt me een sociaal persoon, prettig in de omgang en een goede mediator. Als iedereen zich prettig zou voelen bij conflicten werd het een hele ongezellige boel. Ik hoef mezelf niet helemaal te veranderen. Ik  moet alleen herkennen wanneer ik mijn eigen behoeften volledig aan de kant schuif vanwege de angst voor een conflict. Want dat is niet goed voor mij. En op die momenten moet ik de angst overwinnen en voor mezelf zorgen. Juist door de angst te overwinnen. 

Heb je iets aan deze blog gehad of herken jij mijn verhaal? Ik hoor het graag. Herkenning doet mij ook goed. 

Meer lezen?

Humor met een depressieve stemming

Stoppen met zorgen maken, mogelijk?

Mijn inspiratie voor het starten met bloggen: Brene Brown

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief:

1 reactie op “Angst vermijden of juist niet? Mijn Tips!”

  1. Superherkenbaar. Ook bezig met de struggle wanneer ben ik lief voor mij (zelfzorg) en wanneer ben ik smoesjes aan het verzinnen (vermijden). Wat jij benoemt in je blog -wat win je door je angst aan te gaan- vind ik een goede tip. Deze ga ik zeker meenemen in mijn besluitvormingen in de toekomst. X

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *